De voordelen van social media marketing

Wil je je verdiepen in de wereld van online marketing? Dan kun je natuurlijk niet om social media marketing heen. Er zijn namelijk maar weinig mensen die geen profiel hebben op een (of meerdere) van de social mediakanalen, waardoor het een gemakkelijke manier is om veel mensen te bereiken. Er kleven ontzettend veel voordelen aan deze vorm van online marketing voeren, zowel wanneer je kiest voor advertenties als wanneer je simpelweg de gratis manier van posten gebruikt. In dit artikel lees je er alles over. Wil je er daarna meteen mee aan de slag? Dan kun je natuurlijk eerst zelf wat aanrommelen, maar ook je Social Media Marketing door Doublesmart laten doen. Dan weet je zeker dat het effect heeft!

Versterk de band met je publiek

De diverse social mediaplatformen lenen zich perfect voor het versterken van de band met je publiek. Je kunt er namelijk alles delen wat je maar wilt, en het hoeft heus niet alleen maar over je product of dienst te gaan. Vertel bijvoorbeeld een persoonlijk verhaal over waarom je je bedrijf bent begonnen, of vraag je volgers wat ze nog missen in je assortiment. Je kunt als je het slim aanpakt echt een persoonlijke bang met je volgers opbouwen, wat vanzelfsprekend een positief effect heeft op je omzet.

Het is goedkoop

Natuurlijk is het helemaal gratis om op sociale media te posten, maar zelfs als je wilt adverteren, is het relatief goedkoop. Als je het vergelijkt met wat het kost om bijvoorbeeld op Google te adverteren, is het opvallend voordeliger. Dit maakt het interessant voor wie heus wel marketingbudget heeft elke maand, maar daar wel zo slim mogelijk mee moet omspringen. Let wel: ook als je op Facebook of Instagram adverteert moet de advertentie er natuurlijk aantrekkelijk uitzien en mensen aansporen om erop te klikken. Als dat niet het geval is, zul je ook op sociale media niet uitkomen met je marketingbudget.

De mogelijkheid om viral te gaan

Het is natuurlijk de natte droom van elke ondernemer: je post op social media gaat viraal. Dit gebeurt bijvoorbeeld wanneer hij wordt gedeeld door een account met veel volgers of wanneer hij door het platform zelf wordt getoond als suggestie, omdat de post goed scoort. Als dat gebeurt heb je geluk! Je geniet dan, zonder dat jij er iets extra’s voor hoeft te doen, van super veel zichtbaarheid, en dat betekent vaak dat je nieuwe klanten trekt. Met een beetje extra geluk gaan deze je volgen, en hebben dus ook alle berichten die je daarna post een veel groter bereik. Dit wordt ook wel het sneeuwbaleffect van social media genoemd. Reden genoeg om er eens mee aan de slag te gaan, en een post vorm te geven die de potentie heeft om viral te gaan.