De zoektocht naar technisch personeel

Tegenwoordig moet alles steeds moderner zijn. De bedoeling is dat het zo min mogelijk moeite kost maar wel zo snel mogelijk gedaan kan worden. Om dit te realiseren heb je technische mensen nodig die met creatieve oplossingen kunnen komen en steeds nieuwe technologieĆ«n toepassen. Voor technisch personeel is er tegenwoordig veel vraag maar er is een tekort aan technisch personeel. De oorzaken hiervan zijn een slechte aansluiten van het onderwijs op het bedrijfsleven, slecht imago en vergrijzing. 

Hoe kan je het beste op zoek naar technisch personeel?

Er zijn verschillende dingen die je moet doen om op de beste manier technisch personeel te bereiken. De eerste manier is om een onderscheidende vacature te schrijven. Tegenwoordig lijken de meeste vacatures die gericht zijn op technisch personeel zoveel op elkaar dat mensen zich niet meer verbonden voelen met de bedrijven. Verder ligt de lat erg hoog voor veel mensen. Een vacature waarin in staat dat er minstens vijf jaar ervaring voor nodig is, schrikt erg af. Het is beter om in de vacature te vermelden dat je op zoek bent naar iemand met recruitment-ervaring. Dit zorgt ervoor dat meer mensen geneigd zijn om te reageren en je kan deze mensen nog laten opleiden door iemand die al langer bij je bedrijf werkt. Tot slot is belangrijk dat je niet via te veel bureaus een vacature online zet. Veel bureaus stoppen namelijk minimale energie in jouw vacature. Het is daarom verstandiger om bij 2 Ć” 3 bureaus jouw vacature online te zetten. Dit maakt het makkelijker om te controleren of de bureaus actief op zoek zijn naar werknemers.

Hoe schrijf je een technische vacature?

Om het juiste technische personeel aan te trekken, heb je een goede technische vacature nodig. Een technische vacature draait om vier verschillende dingen; een 1 op 1 communicatie match, bekend bij de juiste kanalen, duidelijkheid over het werk, makkelijk bereikbaar. De 1 op 1 communicatie match gaat over het zoeken naar de juiste mensen. Dit betekent dat je specifiek opzoek moet gaan naar wie je voor jou in dienst wil. Verder is het belangrijk dat je jezelf laat zien. Dit kan doormiddel van LinkedIn want hier zijn veel mensen actief op zoek naar een baan dat bij hen past of via beurzen waar je zelf iedereen kan direct kan aanspreken. Verder kan je jezelf zichtbaarder maken actief te zijn op verschillende platformen zoals; LinkedIn en beurzen. De vacature moet ook duidelijk zijn. Een vacature zonder duidelijke voordelen of doorgroeimogelijkheden zal men sneller negeren. Tot slot, hoe makkelijker het is om contact op te nemen via de vacature, hoe sneller mensen dit zullen doen. Als er dan iemand op gesprek komt kan je een stuk beter beoordelen of deze persoon geschikt is.

Dit vind je misschien ook leuk...